Dok Makron uživa značajnu prednost u izbornim anketama pred aprilske izbore, njegovi
protivnici pokušavaju da izvuku korist iz otkrića da su izdaci za konsultantske firme popeli do gotovo jedne milijarde za vreme Makronovog mandata. Ali ova kontroverzna situacije ne deluje kao da ima potencijal da mu upropasti kampanju.
Ovog puta Makron je u centru skandala, koji je zasnovan na izveštaju Senata početkom
marta, zbog toga što se državna potrošnja na konsultante za menadžment popela na 893
miliona evra u 2021. godini. Izveštaj takođe ukazuje na to da najveći primalac sredstava,
“Makenzi”, nije plaćao korporativnu taksu u Francuskoj u toku prethodnih 10 godina, dok
američka firma ovo poriče. Dok je ovakva praksa normalna u anglosaksonskim zemljama, u
Francuskoj od vlade se očekuje da se oslanja na visoko cenjenu držanu službu za pitanja
administracije, a ne na privatne firme.
Makron je ovu ekstenzivnu potrošnju pravdao time što tvrdi da je većina projekata na
kojima su firme bile angažovane bilo jednokratno, te da je jeftinije unajmiti konsultante nego
otvarati nove administrativne kancelarije i izdvajati novac za plate i penzije. Makron se takođepozvao na smanjeni kapacitet državne službe koji je nasledio, kao i na neophodnost pomoći zbog kovida. Konsultati iz firme “Makenzi” su bili uključeni u programe za testiranje, vakcinaciju i zdravstvene propusnice, sve značanje stavke kojima je trebalo da se bavi država.
Profesor francuske politike na Univerzitetu u Čičesteru, Endru Smit , je na pitanje kako
ova situacije utiče na Makronov imidž odgovorio da: “Ova poslednja afera dodatno učvršćuje sliku Makrona kao predsednika bogatih, kao nekoga iz klase gazda, dajući tako retorički baraž njegovim protivnicima koji mogu da ukažu na smanjenje kupovne moći, rastuće cene goriva i hrane – a onda da istaknu kako se bogati dodatno bogate državnim parama”. Marin le Pen je ovu aferu nazvala “nacionalnim skandalom”, dok su Zemur i Melenšon naglasili da oni ne bi zapošljavali konsultante.
Profesor Smit je takođe dodao da ne veruje da će sadašnja afera mnogo da promeni po
pitanju izbornih rezultata, zato što kod ljudi koji ne bi glasali za Markona samo učvršćuje sliku koju već on njemu imaju, dok kod glasača na koje Makron može da računa ne očekuje da glasaju za nekog drugog. Ističe i da se ovo uklapa u Makronovu “tehnokratsku privlačnost”, kao ida će njegovi protivnici, pre svega oni koji vode populističku politiku( Le Pen, Melenšon), u iščekivanju većih skandala, iskoristiti ovaj kako bi se distancirali od “tehnokratske elite”.
Autor: Miloš Bokun